Köpvillkor

På NS Gastro är vi måna om dig som kund och att din köpupplevelse motsvarar dina förväntningar. Nedan finner du de köpvillkor som gäller när du gör ett köp på www.nsgastro.se eller i vår fysiska butik.

Våra priser & produkter

1.1 Priser

Samtliga priser hos nsgastro.se anges i svenska kronor. Via aktivt val kan du som kund välja att se priser inklusive moms eller exklusive moms.

Vi reserverar oss för slutförsäljning, samt för lagerhållning hos våra leverantörer. NS Gastro reserverar sig även för de eventuella prisfel som kan uppstå samt tryck- och skrivfel på hemsidan, i annonsering och utskick. Om felaktigheter i pris, leveranstid eller andra omständigheter skulle uppstå, förbehåller sig NS Gastro rätten att ändra detta i efterhand. NS Gastro tar ej ansvar för felaktiga uppgifter som publiceras av tredje part.

1.2 Kampanjpriser & Erbjudanden

Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker och NS Gastro reserverar sig mot eventuell slutförsäljning. I de fall du köper en beställningsvara till kampanjpris gäller alltid ordinarie leveranstid om ingen annan information har specificerats.

1.3 Produktinformation

På nsgastro.se strävar vi alltid efter att presentera produkternas egenskaper och utseende så verklighetstroget som möjligt med förbehåll på återgivning av färger och detaljer som kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning

Mindre skiljaktigheter i mått och utseende mellan presenterad produkt på hemsidan och levererat exemplar kan förekomma av naturliga eller produktionstekniska orsaker.

 

2. Frakt & leverans

När du beställer från nsgastro.se levereras dina produkter till angiven adress (läs mer nedan). En fraktavgift tillkommer baserat på produkternas vikt och storlek. Fraktavgiften täcker hela ordern, oavsett om produkterna levereras vid olika tillfällen.

Som kund ansvarar du för att angivna kontaktuppgifter är korrekta. Vid felaktigt angivna uppgifter kan eventuella kostnader tillkomma.

Vänligen kontakta vår kundsupport info@nsgastro.se om du behöver hjälp med att justera dina kontaktuppgifter.

2.1 Angiven adress

Leverans sker normalt mellan kl. 08-17 till trottoar eller tomtgräns i mån av framkomlighet. Önskas extra hjälp vid leveransen finns flera tillvalstjänster som underlättar din leverans ytterligare. Vänligen kontakta vår kundsupport info@nsgastro.se om mer info önskas. Transportbolaget aviserar dig för att meddela inom vilken tidsintervall leveransen är beräknad.
Vid leverans ska du/mottagaren finnas på leveransadressen för legitimering och mottagande av produkter. Du/mottagaren ska kontrollera att leveransen är oskadad och komplett.

Om leveransen är skadad eller om paket saknas ska det noteras på budets fraktbrev/handscanner innan signering genomförs. Vid signering av fraktbrev/handscanner bär du/mottagaren juridiskt ansvar för att information om överlämnat gods är sanningsenligt.

Skriv inte på fraktsedel innan varan är kontrollerad och antal kolli är räknade. (Vid avvikelse, se leveranskontroll / avvikelsekontroll)

2.2 Undersökningsplikt
Undersökningsplikt måste fullgöras vid mottagande av gods.
Fel som skäligen borde upptäckts vid leverans men ej åberopats vid mottagande av godset kan ej åberopas i efterhand och ersätts eller åtgärdas ej.
NS Gastro AB står ej för några transportskador som gått med våra speditörer.

2.3 Ej mottaget gods

Din beställning förvaras normalt i 5 dagar på terminal. Hämtar du inte ut beställningen kommer den värderas som outlöst gods och paketet går i retur med en tillkommande returavgift. För paket som ej löst ut och sedan gått i retur till NS Gastro tar vi ut en avgift på 450:- plus faktiskt kostnad för hantering och fraktkostnader.

2.4 Leveranstid

Vänligen notera att leveranstiden för respektive produkt är vanligtvis 1 – 5 arbetsdagar från beställningsdagen.

Varor som finns i lager skickas omgående, så snart ordern har blivit godkänd. Ska ordern skickas samma dag krävs att ordern är godkänd innan kl. 12:00.

Är varan slut i lager eller då det rör sig om en beställningsvara kan leveransen ta upp till 6 veckor. Leveranstidens beräkning är preliminär.

Vid ändringar angående leveranstiden för din beställning kommer vi så fort som möjligt att informera dig på orderstatus-sidan eller via mail/telefon.

Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet

Vi reserverar oss för slutförsäljning.

 

3. Betalning

Alla köp inkluderar mervärdeskatt (moms 25%). Beställningar görs via vår e-handel www.nsgastro.se, e-post (order@nsgastro.se) eller via telefon 0480-159 99.

Vid alla beställningar upprättas detta avtal mellan dig som kund och oss (NS Gastro) som leverantör.

Kostnad för leverans och serviceavgift tillkommer på alla beställningar, om du inte själv vill komma och hämta din beställning.

Vid beställningar får du som kund alltid en orderbekräftelse.

3.1 Förskottsbetalning

Gäller alla nystartade företag (betalning kan ske via betal/kreditkort eller banköverföring till BG:5022-9962)

Gäller alla företag med betalningsanmärkningar

Gäller företag som är B eller C rated enligt UC

Gäller nyupplagda kunder som handlar via telefon

Ordern behandlas och skickas först när fakturan är betald. Vi förbehåller oss rätten att neka köp i de fall vi anser det rimligt.

3.2 Kortbetalning

NS Gastro accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Sverige. Kortköpen sker direkt och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos NS Gastro.

Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

3.3 Direktbetalning via internetbank

NS Gastro erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

3.4 Swish

NS Gastro erbjuder betalning via Swish (123 377 31 16).

Såhär genomför du ditt köp med Swish: I kassan får du möjlighet att välja betalsättet Swish. Vid val av betalsätt Swish öppnar du Swish-appen i din telefon. Följ därefter instruktionerna i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. Notera att du även måste ha ett giltigt Bank-id installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.

3.5) Faktura

3.5.1. Allmänt: Vid betalning via faktura samarbetar NS Gastro med Wasa Kredit, Finansia och Klarna. För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga B2B fakturor av NS Gastro överlåts till Wasa Kredit/ Finansia.

Samtliga B2C fakturor av NS Gastro överlåts till Klarna.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

3.5.2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta: Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift och dröjsmålsränta.

3.5.3. Faktureringsrutin konsument: Klarna Checkout

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

3.6 Wasa Kredit Leasing

Tillsammans med Wasa Kredit erbjuder leasing av allt inom restaurangutrustning, storköksmaskiner och liknande produkter för korta såväl som längre perioder.

Vi erbjuder leasing på 24, 36 eller 60 månader. Välj själv vilken löptid du önskar.

3.7 Falska beställningar

Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att polisanmälas. I dessa fall då vi misstänker bedrägligt beteende eller annan oegentlighet så kommer vi annullera ordern

 

4. Ångerrätt & retur

Öppet köp och ångerrätt gäller endast privatpersoner.

4.1 Öppet köp

Hos NS Gastro får du alltid 30 dagars öppet köp från dagen du mottagit din order. Om du vill använda öppet köp meddelar du NS Gastro kundsupport via telefon eller mail senast 30 dagar från att du mottagit din order. När du nyttjar öppet köp ska produkten returneras i nyskick, d.v.s. i oöppnad förpackning, omonterad och oanvänd. Som kund betalar du returavgiften samt är ansvarig för varans skick under returen.

4.2 Ångerrätt

Du kan avboka din beställning genom att kontakta NS Gastro kundsupport. Avbokning av ej redan hanterade beställningar är kostnadsfritt. Är ordern hanterad har NS Gastro tyvärr inte möjlighet att avbryta leveransen, varpå en returkostnad tillkommer. Du har alltid 14 dagars ångerrätt från dagen du mottagit din order.
Ångerrätten gäller inte för produkter som framställts enligt specifik begäran (beställningsvaror) eller efter personliga önskemål.

Önskar du nyttja ångerrätten ska detta meddelas till NS Gastro innan ångerfristen löpt ut via mail.

Använder du ångerrätten måste produkten returneras i ursprungligt skick och i originalförpackning. Vänligen notera att om NS Gastro bedömer att en värdeminskning har skett till följd av en eller flera av följande orsaker kan du komma att debiteras för detta: montering av delar, aktivt bruk av produkt, avsaknad av originalemballage. Du har rätt att undersöka produktens funktion och egenskaper. En returkostnad för transport tillkommer alltid.

OBS. För företag gäller ej ångerrätt.

4.3 Retur och returkostnad

Om du som kund har gjort en felbeställning och vill att NS Gastro skall återta produkten, gäller följande.

Varan skall vara i ursprungligt skick, får ej ha varit monterad, oanvänd, allt ursprungligt innehåll skall medfölja och skall returneras med oskadat emballage så att den kan ställas tillbaka in på lager för vidareförsäljning. Besiktning av varan samt dess emballage kommer att ske vid returmottagandet.

Beloppet för returnerad vara kommer att krediteras om returen överensstämmer med ovan ställda villkor mot 25% annullationsavgift på krediteringen.

Retur av varor utan originalförpackning krediteras mot en annullationsavgift på 50% av ordervärdet.

Retur av begagnade varor tas ej emot.

Produkter som ej ingår i vårt ordinarie lagersortiment så som exempelvis möbler kan ej bytas/returneras. (för att kontrollera om varan ingår i ordinarie lagersortiment, kontakta vår kundsupport 0480-159 99 eller info@nsgastro.se)

Specialtillverkade produkter så som exempelvis måttbeställda rostfria kylbänkar, diskbänkar, arbetsbänkar mm kan ej bytas/returneras

NS Gastro står inte för några fraktkostnader gällande returer och åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur. Alla frakter skall skickas med spårbar transport.

4.4 Återbetalning

När NS Gastro mottagit, behandlat och godkänt din retur sker återbetalning till er uppgivet bankkonto eller bankgiro. Återbetalningen är dig tillhanda senast 14 dagar efter att NS Gastro behandlat och godkänt din retur. Vänligen notera att eventuell fraktavgift och extra tillvalstjänster inte återbetalas.

 

5. Reklamation och garanti

5.1 Reklamation

Som konsument har du tre (3) års reklamationsrätt på alla varor du köper på www.nsgastro.se eller i vår fysiska butik. Genom reklamationsrätten är du säkrad en komplett och oskadd kvalitetsprodukt som ska hålla i minst 3 år av normalt bruk utan att uppvisa några tecken på bristfällig produktion. Förekommer det ett fel på din vara som täcks av reklamationsrätten anmäler du detta till vår kundsupport info@nsgastro.se. För att din reklamation ska vara giltig är det viktigt att du anmäler fel så fort som möjligt. Reklamationsrätten gäller enbart varor köpt av privatpersoner som använts till privat bruk.

Reklamationsrätten gäller inte skador på produkten som förekommer till följd av bristfälligt underhåll, normalt slitage, självförvållad skadegörelse eller då produkten använts på ett sätt som den inte är beräknat för.

5.2 Garanti

Garanti för köp hos NS Gastro gäller endast för produkter som levererats till kund i Sverige.

NS Gastro lämnar som standard 1 års garanti på all ny köksutrustning samt reservdelar.

För att garantin ska vara giltig måste köparen följa och tillämpa de instruktioner och driftsvillkor som medföljer de inköpta produkterna.

Garantiperioden för nya maskiner varierar mellan olika varumärken. Flera av våra leverantörer har ett bättre garantivillkor så som 3 eller 5års garanti. Detta får du som köpare oftast via registrering av den nya produkten hos leverantören. Kontakta vår kundsupport för mer information.

På begagnade produkter lämnas 3 månaders garanti från leveransdatum.

NS Gastro lämnar 3 månaders på utfört arbete vid servicejobb.

Observerat att företag inte har någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren.

Installation samt reparationer under garantitiden får endast ske från auktoriserad verkstad och behörig fackman.

Underlåtenhet att följa denna regel medför att garantin blir ogiltig. Fakturan utfärdad av den behörige fackmannen avseende installationen och/eller annan åtgärd skall sparas under hela garantiperioden och uppvisa på begäran.

Garantin täcker inte förlust av inkomst eller andra följdskador.

Garantin täcker inte handhavandefel så som bränd motor vid överbelastning (exempelvis av restaurangmaskiner som degblandare, köttkvarnar, skärmaskiner, spisar m fl. vilkas elementenheter kan brännas sönder vid överhettning).

I detta fall felsökning och eventuell reparation (arbete, resekostnader, frakt) debiteras.

För ömtåliga produkter (t.ex. porslin & glas) lämnas ingen garanti.

Vi lämnar ingen garanti på möbler!

Reservdelsgarantin omfattar endast reservdelar. Andra kostnader så som arbetskostnader ersätts inte.

 

6. Säkerhet & Sekretess

På NS Gastro värnar vi om din personliga integritet och vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss.

Ditt förtroende för oss betyder mycket och vi vill att du som kund ska känna dig trygg med att lämna personuppgifter till oss.

6.1 Personuppgifter & GDPR
Vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR. När du gör en beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dessa för att vi sedan ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi haft med dig som kund via e-post för att ge dig den absolut bästa servicen. Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) har du som kund rätt att få den information som vi har registrerat och sparat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

Vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.

6.2 Cookies
Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
För att hålla ordning på bl.a inloggning, kundkorg och statistik används här cookies (session cookies) som lagras på besökarens dator.

 

7. Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Samtliga invändningar är föremål för omvänd bevisbörda till NS Gastro AB favör.

NS Gastro har presumtionsrätt vid tvist. Samtliga tvister handläggs vid Kalmars Tingsrätt

 

8. Äganderättsförbehåll

NS Gastro AB förbehåller sig äganderätten för samtliga varor tills full likvid erhållits

 

9. Force majeure

I händelse av myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför NS Gastro kontroll och som NS Gastro inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, har NS Gastro rätt att frånträda sina skyldigheter i detta avtal. Vid sådan händelse är NS Gastro ej skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Välkommen!

Hur vill du handla?

Du kan alltid byta visningsvillkor av priser högst upp i högra hörnet!